Als integratief kindercounselor kan ik krachtige therapeutische beïnvloedingsmodellen inzetten om een verandering in de binnenwereld van het kind tot stand te brengen. Door gebruik te maken van imaginatie en het beeldend vermogen van het kind kunnen innerlijke blokkades of trauma’s worden opgeheven. Het kind wordt sterker, krijgt grip, groeit en heelt.
Bij kindercoaching ligt de nadruk op persoonlijke groei, het vergroten van zelfvertrouwen, ontwikkelen van (nieuwe) vaardigheden, zelfkennis, motivatie en het benutten van de eigen kwaliteiten. Het kind krijgt weer grip op zijn probleem. Coaching is oplossingsgericht en er wordt gezocht naar mogelijkheden om een moeilijkheid praktisch op te lossen. Het uitgangspunt is altijd het kind en datgene waar het kind last van heeft. Dit geldt ook bij de kindercounseling.Vanuit de integratieve werkwijze wordt er naar het geheel gekeken en naar datgene waar het kind in de kern echt last van heeft en om dat aan te pakken, doe ik wat nodig is voor het kind. Wat belangrijk hierbij is, is dat ik non-directief werk. Ik kijk naar de eigenschappen van het kind en activeer interne hulpbronnen door onder andere zelfkennis te vergroten waardoor het kind sterker wordt en het lukt om naar zijn of haar klachtgebied (vaak nare gevoelens van binnen waar hij zich nog geen raad mee weet) te kijken. Wat ik daarmee doe is het kind activeren in het zelf oplossende (en zelfhelende) vermogen en om in actieve positie te komen waardoor hij gaat onderzoeken wat hij kan doen/nodig heeft om lekker in zijn vel te komen te zitten. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen plannen voor de binnenwereld (gevoelsleven) en plannen voor de buitenwereld (in de omgang met zijn omgeving).
Er is geen vaste aanpak, ik stem af op het kind en kijk naar wat nodig is. Bij het doen wat nodig is, kan ik gebruik maken van verschillende therapievormen als cognitief, creatief, speltherapie, mindfulness, psychotherapeutische interventies (vooral bij de heling van trauma en bewerken van nare gevoelens van binnen).