Judith Spruijt Haptotherapeut
Judith Spruijt
Woudenbergseweg 8 , 3953 MG Maarsbergen
Als je je zorgen maakt om je kind, voel je dat als geen ander. Vertrouw op dat gevoel. Ik zie kinderen die zich terugtrekken, die bang zijn, of die fysieke klachten hebben zonder duidelijke oorzaak. Soms is het een kind dat zich isoleert, of juist overmatig piekert.
Ik herinner me een jongen, laten we hem Finn noemen. Finn kwam bij me omdat hij thuis steeds vaker boos werd, en op school moeite had zich te concentreren. Hij voelde zich onzeker, vooral tijdens gymles. Tijdens…
/therapeut-2jv4zzfq.html
Als je je zorgen maakt om je kind, voel je dat als geen ander. Vertrouw op dat gevoel. Ik zie kinderen die zich terugtrekken, die bang zijn, of die fysieke klachten hebben zonder duidelijke oorzaak. Soms is het een kind dat zich isoleert, of juist overmatig piekert.
* Opleiding tot Haptotherapeut
Haptotherapie voor kinderen
Hier zijn de aandoeningen waarvoor oplossingen worden benoemd, alsof de therapeut het zelf heeft geschreven:
Mijn praktijk is gevestigd aan de Woudenbergseweg 8 in Maarsbergen. U kunt mij bereiken via telefoonnummer 06 13466499 of per e-mail via contact@judithspruijt.nl.
Judith Spruijt
Als je je zorgen maakt om je kind, voel je dat als geen ander. Vertrouw op dat gevoel. Ik zie kinderen die zich terugtrekken, die bang zijn, of die fysieke klachten hebben zonder duidelijke oorzaak. Soms is het een kind dat zich isoleert, of juist overmatig piekert.
Ik herinner me een jongen, laten we hem Finn noemen. Finn kwam bij me omdat hij thuis steeds vaker boos werd, en op school moeite had zich te concentreren. Hij voelde zich onzeker, vooral tijdens gymles. Tijdens onze sessies ontdekten we samen, door te bewegen en te voelen, dat Finn veel spanning vasthield. Hij leerde dat hij die spanning kon omzetten in kracht, door bijvoorbeeld een bal met volle overtuiging te gooien. Langzaam maar zeker zag ik Finn opbloeien. Hij durfde weer meer, zowel op school als thuis. Het was prachtig om te zien hoe hij, door contact te maken met zijn eigen lichaam, weer steviger in zijn schoenen kwam te staan.
* Opleiding tot Haptotherapeut
* Specialisatie in Kinderhaptotherapie
* Specialisatie in Zwangerschapshaptonomie
* Aansluiting bij een vrouwencirkel (met focus op natuur, seizoenen, elementen, voorouders en hun invloed)
* Studie van non-dualisme
Haptotherapie voor kinderen
Ik observeer hoe je kind reageert, zowel in wat het zegt als in hoe het zich beweegt. Door middel van lichaamsgerichte en ervaringsgerichte oefeningen, vaak in een speelse setting, help ik je kind om meer in contact te komen met zichzelf. We kijken naar hoe het kracht inzet, hoe het omgaat met uitdagingen, hoe het samenwerkt en hoe het zich uitdrukt. Het doel is om je kind te helpen ontdekken wie het is, wat het kan en hoe het zijn kwaliteiten kan inzetten.
Haptotherapie voor tieners
Bij tieners focus ik op het ontdekken van hun eigen kwaliteiten en wat hun lichaam hen te vertellen heeft. We gaan aan de slag met activiteiten die hen uitdagen, zoals boksen of uit balans gebracht worden. Door te doen, ervaren ze hoe ze omgaan met wat er binnenin hen speelt en hoe ze reageren op de buitenwereld. Ik observeer hoe, wat, waar, waarop en wanneer ze reageren zoals ze reageren. Dit lichaamsgerichte en ervaringsgerichte proces helpt hen om te voelen wat ze willen en hoe ze dat kunnen uiten.
Begeleiding van ouders
Als ouder ben je vaak de eerste die aanvoelt dat er iets speelt bij je kind. Ik ondersteun je hierin door samen met jou te onderzoeken wat je kind beweegt. Ik neem je mee in wat ik zie en ervaar, feitelijk en concreet, zodat je meer inzicht krijgt in de kwaliteiten van je kind en waar het eventueel op vastloopt. We kijken ook naar hoe je als ouder kunt verbinden met je kind, bijvoorbeeld via lichaamstaal, om zo de communicatie te verbeteren.
Hier zijn de aandoeningen waarvoor oplossingen worden benoemd, alsof de therapeut het zelf heeft geschreven:
Voor kinderen:
* Zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid: "Heb jij het gevoel dat je kind niet lekker in zijn/haar vel zit? Heeft je kind moeite op school, in de sportclub, of loopt het niet lekker thuis of met vriendjes? Jij als ouder voelt dit aan. Vertrouw op je gevoel. E Heeft je kind concentratieproblemen? E Gedraagt je kind zich aggressief of juist somber? E Vertoont je kind onzeker of faalangstig gedrag? E Heeft je kind fysieke klachten zonder duidelijke oorzaak?"
* Niet lekker in je vel zitten: "Heb jij het gevoel dat je kind niet lekker in zijn, haar of hun vel zit? Heeft het moeite op school, bij de sportclub, of loopt het niet lekker met vriendjes, thuis of met broertjes of zusjes? Jij als ouder voelt dat als geen ander aan. Laat je niets wijsmaken en vertrouw op je gevoel."
* Bang zijn: "Je ziet dat je kind bang is."
* Aggressief gedrag: "Je ziet dat je kind agressief is."
* Somberheid: "Je ziet dat je kind somber is."
* Fysieke klachten zonder duidelijke oorzaak: "Je kind heeft fysieke klachten waarvan de oorzaak maar niet gevonden wordt."
* Afzonderen en contactverlies: "Je kind zondert zich af op z’n kamer en je krijgt maar moeilijk contact."
* Overmatige zorgen en blokkades: "Je kind maakt zich overdreven zorgen om iets wat hem of haar blokkeert."
* Weerstand tegen activiteiten (bv. sportclub): "Je kind durft/wil niet meer naar de sportclub en je hebt zelf al van alles geprobeerd maar wat ooit een leuke activiteit was is nu een drama."
* Stress rond toetsweken: "De toetsweken zijn iedere keer weer te stressvol en zorgen voor onrust en slapeloze nachten."
* Onmacht en ongeduld bij ouders: "Je ervaart je eigen onmacht en ongeduld terwijl je je kind zoveel mogelijk de ruimte wilt geven het op de eigen manier te doen."
* Gespanneheid bij kinderen: "Je kind voelt zo gespannen aan maar je weet niet wat je kunt doen."
* Moeite met het uiten van gevoelens: "Je kind heeft veel meegemaakt en weet dat hij meer zijn gevoel moet laten spreken maar weet niet hoe die te interpreteren of expressief te maken."
* Gedragsverandering zonder duidelijke oorzaak: "Je kind gedraagt zich ineens heel anders en je weet niet wat er speelt maar je voel dat er iets niet klopt of dat hij ergens mee zit."
* Gevolgen van scheiding: "Je hebt een (heftige) scheiding meegemaakt, jij en je kind(eren) hebben daar onder geleden. Je wilt ze graag weer een boost van zelfvertrouwen geven de positieve richting uit. Je kind is na de scheiding meer in zichzelf gekeerd en je maakt je zorgen."
* Twijfel aan de zorgen van omgeving: "Mensen in je omgeving maken zich zorgen om je kind maar jij twijfelt eraan en wilt het onderzoeken."
* Vastlopen op school (motivatieproblemen): "Of mijn kind loopt vast op school. De juf krijgt hem niet aan het werk of is niet te motiveren. Maar thuis ervaar je dit niet of juist wel en zoekt hulp."
* Twijfel aan zichzelf en durf niet vragen: "Je kind heeft de neiging aan alles van zichzelf te twijfelen, Het durft geen vriendjes uit spelen te vragen.."
* Gevoeligheid, teruggetrokkenheid en uitspattingen: "Je kind is heel gevoelig, is teruggetrokken en kan van die enorme uitspattingen hebben. maar weet de woorden niet te vinden zijn gevoelens (eerder) expressief te maken."
* Ongeduld en communicatieproblemen bij ouders: "Je merkt dat je ongeduldig bent en zoekt naar een constructieve manier van communiceren met je kind."
* Puberen en omgangsvormen: "Je kind is aan het puberen en je vindt het lastig de juiste omgang modus te vinden."
* Meepraten met anderen en eigenwaarde: "Je kind heeft de neiging om met iedereen in zijn omgeving mee te praten en maakt je zorgen om de eigenwaarde."
* Ouderlijke valkuilen en doorgeven aan kind: "Als ouder ken je je eigen valkuilen en die zie je terug in je kind. Je wilt hem of haar daarvoor behoeden."
* Kinderen met een beperking: "Je kind heeft een beperking en jullie hebben alle hulptrajecten doorlopen. Er is meer of minder resultaat geboekt. Er lijkt geen verbetering meer mogelijk, maar je vraagt je af of haptonomie nog iets kan betekenen."
* Overprikkeling en hoofd bonken: "Je kind heeft de neiging bij overprikkeling te gaan bonken met zijn hoofd en vraagt je af wat daar aan te doen is. Je zou willen leren hoe dit gedrag aan te zien komen en mogelijk zelfs te voorkomen. Je vraagt je af wat zou ik als ouder kunnen doen om mijn kind rustig te krijgen."
* Moeite met contact krijgen via lichaamstaal: "Je hebt moeite contact te krijgen met je kind, dat frustreert en je wilt leren hoe je meer via lichaamstaal kunt verbinden met elkaar."
* Gespanneheid bij kinderen (en wat dit met ouders doet): "Mijn kind is zo gespannen, is daar iets aan te doen? Het lichaam bouwt spanning op om te vluchten of te vechten. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Ik zoek samen met je kind waar het op reageert en door middel van oefeningen ontdekken we waar het kind dan weer van opknapt. En we onderzoeken ook wat het bij jou als ouder teweeg brengt. Wat triggert het bij jou?"
* Gebrek aan zelfvertrouwen: "Hoe krijgt mijn kind weer zelfvertrouwen? Soms is een kind verwijdert van zichzelf en zo gericht op de buitenwereld waardoor het alleen nog ziet wat het niet kan. Haptonomie brengt het kind letterlijk terug bij zichzelf. Krijgt bewustzijn van talenten die het bezit en hoe die in te zetten. Dat geeft zelfvertrouwen."
Voor tieners:
* Leren waar kwaliteiten liggen: "E Leren waar jouw kwaliteiten liggen!"
* Ontdekken wat je lijf je te vertellen heeft en wie je bent: "E Ontdekken wat jouw lijf je te vertellen heeft en wie je bent!"
* Stevig in je schoenen staan en je gevoelsvermogen laten spreken: "E Stevig in je schoenen staan en je gevoelsvermogen laten spreken!"
* Woorden geven aan gevoelens: "Maar ja, hoe weet je nou wat je voelt en hoe geef je daar woorden aan?"
* Omgaan met innerlijke gevoelens en reacties op de buitenwereld: "Hoe je omgaat met wat er binnenin je speelt. Hoe je reageert op de buitenwereld."
* Bang en onzeker zijn: "Ik voel me soms zo bang en onzeker, kom ik daar ooit vanaf? Ik hoop het niet, echt serieus die signalen zijn van levensbelang! Gevoelens geven informatie. Ik leer je en laat je ontdekken dat deze beleving ergens vandaan komt. Wat wil het je vertellen? Wanneer je daar inzicht op krijgt en naar luistert brengt dat je lichaam en hoofd meer rust en vertrouwen."
* Niet precies weten wat er speelt: "Ik heb niet echt iets ernstigs meegemaakt kan ik dan toch naar een Haptotherapeut? Het feit dat je deze vraag stelt betekend dat je toch ergens mee zit maar er niet precies de vinger op kunt leggen. Je voelt iets maar weet niet goed wat het is. En je wilt er toch eens over praten of naar kijken."
Voor volwassenen (ouders):
* Moeite contact krijgen met kind via lichaamstaal: "Je hebt moeite contact te krijgen met je kind, dat frustreert en je wilt leren hoe je meer via lichaamstaal kunt verbinden met elkaar."
* Onmacht en ongeduld: "Je ervaart je eigen onmacht en ongeduld terwijl je je kind zoveel mogelijk de ruimte wilt geven het op de eigen manier te doen."
* Zorgen over kind, maar twijfel aan ernst: "Mensen in je omgeving maken zich zorgen om je kind maar jij twijfelt eraan en wilt het onderzoeken."
* Vastlopen op school (motivatieproblemen): "Of mijn kind loopt vast op school. De juf krijgt hem niet aan het werk of is niet te motiveren. Maar thuis ervaar je dit niet of juist wel en zoekt hulp."
* Alleenstaande ouder die steun nodig heeft: "Je bent alleenstaande ouder en je kunt wel een steuntje in de rug gebruiken."
* Ongeduld en constructieve communicatie: "Je merkt dat je ongeduldig bent en zoekt naar een constructieve manier van communiceren met je kind."
* Ouderlijke valkuilen en doorgeven aan kind: "Als ouder ken je je eigen valkuilen en die zie je terug in je kind. Je wilt hem of haar daarvoor behoeden."
* Destructieve dynamieken doorbreken: "Je zit vast in een destructieve dynamiek en die wil je doorbreken/ ombuigen."
* Zorgen over kind met beperking: "Je kind heeft een beperking en jullie hebben alle hulptrajecten doorlopen. Er is meer of minder resultaat geboekt. Er lijkt geen verbetering meer mogelijk, maar je vraagt je af of haptonomie nog iets kan betekenen."
* Overprikkeling bij kind en wat ouder kan doen: "Je kind heeft de neiging bij overprikkeling te gaan bonken met zijn hoofd en vraagt je af wat daar aan te doen is. Je zou willen leren hoe dit gedrag aan te zien komen en mogelijk zelfs te voorkomen. Je vraagt je af wat zou ik als ouder kunnen doen om mijn kind rustig te krijgen."
* Gespanneheid bij kind en wat dit bij ouder teweeg brengt: "Mijn kind is zo gespannen, is daar iets aan te doen? Het lichaam bouwt spanning op om te vluchten of te vechten. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Ik zoek samen met je kind waar het op reageert en door middel van oefeningen ontdekken we waar het kind dan weer van opknapt. En we onderzoeken ook wat het bij jou als ouder teweeg brengt. Wat triggert het bij jou?"
* Twijfel of bezorgdheid terecht is: "Ben ik als ouder te bezorgt? Je twijfelt of je bezorgtheid terecht is? Als ouder ken je je kind als geen ander. Of het terecht is of niet er wordt iets aangeraakt in jouw als ouder, dat lijkt me al een onderzoek waard. Blijf er niet mee rondlopen, bel gerust om er vertrouwelijk en vrijblijvend over te sparren."
Mijn praktijk is gevestigd aan de Woudenbergseweg 8 in Maarsbergen. U kunt mij bereiken via telefoonnummer 06 13466499 of per e-mail via contact@judithspruijt.nl.
Een sessie duurt een uur en kost €89,-. Afhankelijk van uw verzekeringspolis wordt dit vaak (gedeeltelijk) vergoed. Het is raadzaam dit vooraf bij uw verzekeraar na te gaan.
Ik werk op maat en in het moment, zonder strenge inschrijfprotocollen of een beperkt aantal consulten. De behandeling duurt zolang als nodig is.
5.4148469
52.0349016