Praktijk speltherapie Speel Je Vrij
Boudy van Hulzen
Tuinstraat 28, 6551ZK Weurt
Iedere ouder kent periodes waarin je je zorgen maakt over je kind en zijn of haar ontwikkeling.
Je vraagt je dan af, wie of wat kan mijn kind helpen?
Het zoeken naar wat de hulpvraag is, is een bijzonder proces waarin ouders, kind en therapeut samen op weg gaan.
Een proces waarin je met verwondering op een andere manier naar de ontwikkeling van je kind gaat kijken.
Een proces van hard werken, maar ook van veel plezier, veel informatie en soms ook pijn.
Een proces waarin…
Boudy van Hulzen
Iedere ouder kent periodes waarin je je zorgen maakt over je kind en zijn of haar ontwikkeling.
Je vraagt je dan af, wie of wat kan mijn kind helpen?
Het zoeken naar wat de hulpvraag is, is een bijzonder proces waarin ouders, kind en therapeut samen op weg gaan.
Een proces waarin je met verwondering op een andere manier naar de ontwikkeling van je kind gaat kijken.
Een proces van hard werken, maar ook van veel plezier, veel informatie en soms ook pijn.
Een proces waarin je kind langzamerhand heelt en sterker wordt.
Ieder kind is uniek op zijn of haar eigen manier.
Vanuit mijn expertise werk ik elke dag gepassioneerd met kinderen en ouders.
- Foundational Theraplay Practitioner
- THERAPLAY® & MIM training, level 1,
- Fasetherapeut
- Gestructureerde speldiagnostiek (GorS)
- PSBK Pro, SHO registeropleiding (PsychoSociale Basiskennis)
- Kinder tekentherapeut Opleiding 'Genezend tekenen)
- Trainingen Dramatherapie ('Toontje')
- Nascholing Traumabehandeling middels spelbeelden,
- Differentiatietherapeut
- Nascholing Clientcentered speltherapeutisch behandelen van hechtingsproblematiek
- Cursus Kindercoach (Coachee!-spel)
- Nascholing hechtingsproblematiek
- Emotieregulatie
- Goochelen in de spelkamer
- Training 'Een taal erbij'
- Training psycho-sociale weerbaarheid voor kinderen
- Weerbaarheidstraining
- Speltherapeut Post HBO opleiding
- Bevoegdheid lesgeven aan kinderen met ontwikkelingsstoornissen
- Remedial Teaching
- Leerkracht basisonderwijs
Speltherapie
Speltherapie is geschikt voor kinderen van 4 tot ongeveer 12 jaar (soms iets ouder) Gedurende de behandeling is er elke week een spelsessie. Tijdens de speltherapie sessies gebruik ik soms ook tekentherapie en/ of differentiatie- en fasetherapie.
Tijdens de spelsessie kun je op speciaal gedeelte van onze woonkamer op je kind wachten.
Ouderbegeleiding speelt een belangrijke rol bij de behandeling en vindt plaats om de 7 spelsessies. Tussendoor is er altijd ruimte voor vragen via telefoon of email.
Schoolobservaties zijn mogelijk, om goed zicht te krijgen op het gedrag van het kind in zijn leergedrag en in zijn interacties met andere kinderen.
Tekentherapie
Via tekenen kan ik als therapeut ook communiceren met het kind en kan er een stroom op gang komen waardoor het kind zichzelf kan helen.
Met speltherapie kan een kind al spelend op een harmonische manier de lagen rond de problematiek afpellen. Met tekentherapie is het mogelijk veel directer door te dringen tot de problematiek. Op basis van mijn kennis en ervaring kan waar nodig schakelen tussen beide therapieën of een combinatie toepassen.
Met speltherapie kan ik kinderen tot circa 12 jaar helpen, maar met tekentherapie kan ik ook oudere kinderen goed helpen.
Kindertekentherapie is dus voor mij een waardevolle aanvulling binnen de speltherapie.
Bijzonder voor mij als kindertherapeut is te zien dat de beelden in spel overeen komen met de beelden in de tekentaal.
Differentiatie- en fasetherapie
Naast speltherapeut en kindertekentherapeut ben ik ook differentiatie- en fasetherapeut.
Kinderen met hechtingsproblemen vinden het soms moeilijk contact te leggen. Het gedrag doet dan onverschillig aan.
Het kind kan ook denken dat het juist met alle mensen bevriend is.
Soms laten kinderen chaos zien, boosheid, angst, wantrouwen of zijn ze passief, teruggetrokken of lusteloos. Soms kan het kind niet spelen, is agressief of houdt steeds controle.
Het kind kan de interacties met andere kinderen niet overzien en kan daarin vastlopen.
Dit zijn allemaal verschijnselen die kunnen wijzen op hechtingsproblemen.
De laatste jaren zijn hier therapieën voor ontwikkeld, de zogenaamde differentiatietherapie en fasetherapie. Deze therapieën lopen in elkaar over.
In de differentiatietherapie worden processen opnieuw op gang gebracht die analoog zijn aan processen die tijdens de vroege ontwikkeling niet of onvoldoende zijn afgerond.
Tijdens het differentiatieproces gaat een kind zich veiliger voelen.
Wanneer de therapeut inschat dat de veiligheid voldoende is, kan gestart worden met fasetherapie.
Bij fasetherapie werken we aan het alsnog ervaren van gemiste ervaringen, die noodzakelijk zijn voor een gezonde ontwikkeling. De genezing komt op gang door het kind zich bewust wordt van datgene wat er gemist is en het accepteren van zichzelf.
Het zelfbeeld van het kind ontwikkelt zich gedurende de fasetherapie positief.
Theraplay
Bij Theraplay verbeteren ik de relatie tussen ouder en kind met behulp van speelse, verzorgende en uitdagende activiteiten. Als ouder leer je je kind beter aan te voelen en te begrijpen. Door de activiteiten die je samen met de therapeut en je kind doet verbetert het contact. Je ervaart hoe ik als therapeut de interactie met je kind opbouw en jij wordt daar als vanzelfsprekend in betrokken. Deze ervaring helpt je om sommige activiteiten zelf thuis ook toe te passen, zowel op momenten waarop je echt iets samen wilt doen, als op de gewone dagelijkse momenten.
Mijn werkwijze
In mijn praktijk help ik kinderen vanaf 4 jaar tot ongeveer 12 jaar (soms ouder) met uiteenlopende problemen. Dat kunnen emotionele problemen zijn, sociale problemen of problemen die kunnen ontstaan door traumatische ervaringen.
Ik heb veel kinderen kunnen helpen met hechtingsproblemen (adoptie en echtscheiding), kinderen die heel sensitief in de wereld staan (hoog sensitief en hoogbegaafd), kinderen die gepest zijn, kinderen die ADHD gedrag laten zien (hoeft geen ADHD te zijn), kinderen die te maken hebben met ziekte en trauma's van het kind zelf of in het gezin, (bijvoorbeeld situaties rond Burn-out), kinderen leren omgaan met psychische of lichamelijke beperkingen (spraak-taalstoornissen) en kinderen die autistiform gedrag laten zien.
Problemen manifesteren zich regelmatig eenduidig en worden dan ook zo benoemd (bijvoorbeeld; "mijn kind kan niet slapen", of "mijn kind heeft geen zin om naar school te gaan"). Maar de problematiek van een kind is echter nooit eenduidig. In de meeste gevallen is er sprake van een combinatie van verschillende soorten van problematiek en/of is er sprake van onderliggende problematiek. Bovendien beïnvloeden die verschillende soorten ontwikkelingsproblemen elkaar onderling.
Bijvoorbeeld bij hechtingsproblematiek wordt al snel gedacht aan bij kinderen met een adoptieachtergrond.
Hechtingsproblematiek speelt echter ook een vaak rol bij kinderen van gescheiden ouders of als een ouder lang ziek is geweest. Zo'n periode van minder aandacht voor je kind in het verleden kan zich later manifesteren, bijvoorbeeld als ADHD gedrag omdat het er zo uitziet. De werkelijke oorzaak ligt vaak elders.
Ik werk holistisch, dus in mijn aanpak staat het kind centraal, niet de problematiek. Ik werk dus niet met vaste modules, die passen bij een bepaald ontwikkelingsprobleem, maar volg een kind in zijn spel of tekeningen en stimuleer een kind op een natuurlijke manier bij zijn verwerkings- en herstelproces.
Al spelend komt de problematiek en de pijn aan de oppervlakte en kan een kind dit in zijn spel verwerken.
Zo kan een gestagneerde ontwikkeling weer op gang komen.
In speltherapie kunnen kinderen zich ontspannen, wensen en gevoelens uiten, ervaringen verwerken en experimenteren met allerlei vormen van gedrag. In speltherapie kunnen kinderen nieuwe ervaringen opdoen, waardoor een kind emotioneel en cognitief nieuwe inzichten kan verwerven.
Naast speltherapie maak ik ook gebruik van o.a. tekentherapie en differentiatietherapie en fasetherapie
Signalen
Het is niet altijd meteen duidelijk dat je kind een probleem heeft, maar vaak zijn er wel signalen die daar op duiden.
Je merkt dat ze:
snel prikkelbaar zijn
opstandig en driftig zijn
snel ruzie maken
slecht slapen
teruggetrokken zijn of juist drukker dan normaal
buikpijn hebben of een andere lichamelijke klachten
bedplassen
snel en veel huilen
angstig dromen
zich alleen voelen
faalangstig zijn of onzeker
veel aandacht vragen
zich niet kunnen aanpassen aan veranderingen
niet alleen kunnen spelen
zich moeilijk kunnen concentreren
problemen hebben met het omgaan met andere kinderen
pestgedrag laten zien of gepest worden
wegloopgedrag vertonen
geen zin hebben in leren
dingen wegnemen
zich anders voelen dan andere kinderen
Deze problemen kunnen allerlei oorzaken hebben. Je kunt hierin grofweg drie probleemgebieden onderscheiden:
Emotionele problemen
problemen met het uiten van gevoelens als angst, boosheid, verdriet
te weinig zelfvertrouwen
een negatief zelfbeeld
hechtingsproblemen
Sociale problemen
moeilijkheden in de omgang met leeftijdgenootjes (niet kunnen samenspelen, pesten, teruggetrokken gedrag)
moeilijkheden in de omgang met volwassenen (gedragsproblemen, slecht luisteren)
Traumatische ervaringen
verlies van belangrijke personen,
verandering van de thuissituatie of gezinssamenstelling, (bijvoorbeeld echtscheiding of adoptie)
mishandeling of daarvan getuige zijn,
fysieke, affectieve en geestelijke verwaarlozing,
ziekte, een handicap of psychiatrische problematiek van het kind zelf of gezinsleden,
nare gebeurtenissen zoals een ongeluk, pesten, oorlog
Wanneer we na het eerste oriënterend gesprek (kosteloos) tot de conclusie komen dat speltherapie jouw (jullie) kind zou kunnen helpen, maken we een afspraak voor een intakegesprek in de praktijk.
Intakegesprek
Je vertelt dan iets over de ontwikkeling van je kind.
Het is heel fijn als je van te voren een verslag van een dag van je kind maakt, vanaf het moment van opstaan tot het gaan slapen van je kind. Dat nemen we dan samen door. Van daaruit komt vaak heel veel aan het licht. Ook een spontaan gemaakte (zonder opdracht) tekening kan mij veel inzicht geven in de ontwikkeling van je kind.
Zo wordt de vraagstelling voor de ouder(s) en mij als therapeut duidelijk.
Behandelplan, doelstelling en evaluatie
Na dit intakegesprek volgen er twee spelobservaties en/of een test (zie hieronder) in de spelkamer.
Aan de hand van deze observaties maak ik een behandelplan met een duidelijke doelstelling.
Ik kan een indicatie geven van de te verwachten behandelperiode en aangeven wat die behandeling voor jullie kind zou kunnen opleveren.
Na het bespreken van dit behandelplan kan ik na overeenstemming met de behandeling beginnen.
Om de 7 sessies evalueren we de ontwikkeling van jullie kind in die periode en stellen indien gewenst de doelen bij.
Van elke sessie maak ik naast mijn eigen verslaglegging een overdraagbaar verslag van het kind voor de ouder(s).
Vanuit deze evaluatie werken we verder.
Pedagogisch thuisplan
In het behandelingsplan zit altijd een pedagogische thuisplan, om het proces als ouder zo optimaal mogelijk te kunnen ondersteunen. Ook dit pedagogisch thuisplan wordt ook geëvalueerd en bijgesteld.
Tarieven
Omdat ik graag zoveel mogelijk kinderen wil helpen met speltherapie, probeer ik de kosten zo laag mogelijk te houden.
Met een laag tarief maak ik het voor ouders financieel mogelijk om een behandeling goed af te kunnen maken. Daarmee vergroot de kans aanzienlijk op een blijvend positief resultaat.
tarieven, klik hier
Speltherapie wordt door de betere zorgverzekeraars deels vergoed via een aanvullend pakket.
Praktijk Speel Je Vrij voldoet aan de daaraan verbonden voorwaarden, is namelijk geregistreerd lid van de NVVS en aangesloten bij de RBCZ
Afhankelijk van het gekozen pakket varieert de vergoeding van ca €200 tot max. €1500 per jaar, gemiddeld 3 á €400,- per jaar.
Speltherapie kan ook vergoed worden via een PGB. Om voor een PGB in aanmerking te komen moet je kunnen motiveren, dat je een bewuste keuze maakt voor speltherapie en dat je de zorg in natura, die de gemeente heeft ingekocht, voor jouw kind niet passend vindt. Keuzevrijheid tussen zorg in natura of via een PGB is een belangrijk uitgangspunt in de WMO 2015 en de Jeugdwet.
meer hierover.
Praktijk Speel je Vrij heeft een vrijstelling voor de afdracht van BTW
Beroepsverenigingen
Ik ben aangeslotren bij de volgende beroepsverenigingen
SKJ 100016937
NVVS S-11036
Tekentaal 2017420
FVB 108289
NIBIG 526824
RBCZ 209136R
Praktijkgegevens
Praktijk Speltherapie Speel je vrij
Boudy van Hulzen
Tuinstraat 28
6551 ZK Weurt
Dagelijks geopend tussen09.00 en 18.30 u
Tel. 024 6773140
Email info@speeljevrij.nl
Website www.speeljevrij.nl
AGB-code Zorgverlener 90045284
AGB-code Praktijk 90053936
K.v.K. nr. 09201542