Speelruimte Speltherapie
Rosicler Taffari
Roemer Visscherstraat 37, 6824MV Arnhem
Mijn naam is Rosicler Taffari, ik ben speltherapeut, en Sherborne Ouder-kindertherapeut, geboren in Brazilië, getrouwd, sinds 2005 moeder van 2 kinderen uit China.
Hun adoptie bracht me veel begrip en kennis rondom traumaverwerking en hechtingsproblematiek. De band tussen ouder en kind is de veilige haven voor een kind om zijn gevoelens te ervaren en zichzelf te zijn.
Al 30 jaar werk ik met kinderen van verschillende achtergronden. Ik geniet ervan om te zien hoe in elk van hen de kracht…
Rosicler Taffari
Mijn naam is Rosicler Taffari, ik ben speltherapeut, en Sherborne Ouder-kindertherapeut, geboren in Brazilië, getrouwd, sinds 2005 moeder van 2 kinderen uit China.
Hun adoptie bracht me veel begrip en kennis rondom traumaverwerking en hechtingsproblematiek. De band tussen ouder en kind is de veilige haven voor een kind om zijn gevoelens te ervaren en zichzelf te zijn.
Al 30 jaar werk ik met kinderen van verschillende achtergronden. Ik geniet ervan om te zien hoe in elk van hen de kracht schuilt om alles uit het leven te halen en te overwinnen. In 2012 Speelruimte Speltherapie in Arnhem gestart.
Wat mijn talenten betreft ben ik een creatief en sensitief persoon die van spelen houdt, en die vele technieken van rollenspel, improvisatie, dans, yoga, beeldcommunicatie kent. Ik begrijp de taal van kinderen, kan me goed in hen inleven. Ik heb ook ervaring in het werk met kinderen met lichamelijke en verstandelijke beperkingen.
Talen: Nederlands, Portugees, Engels, Italiaans en, evt. Spaans
Drama en Theater Pedagogiek studeerde ik af in 1989 aan de Universiteit van São Paulo. Daarna verhuisde ik naar Amsterdam. Daar heb ik 13 jaar o.a. gewerkt in verschillende instellingen voor kinderopvang, buurthuizen en theatergroepen.
Van 1993 tot 2004 heb ik met Helmert Woudenberg en Studio 5 gewerkt in verschillende producties in de Kleine Zaal van de Stadsschouwburg van Amsterdam en in het Engelenbak. Voor Studio 5 heb ik ook als mediation actrice gewerkt bij trainingen in het middelbaar onderwijs. Ik werk ook als simulant-patiënt voor de HAN.
Tussen 1998 en 2001 studeerde ik ook Pedagogiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Daarnaast heb ik verschillende nascholingen over kinderpsychologie en therapie, Mind Eye Power, NLP, floorplay, dans, mime, theater, mediation, yoga en meditatie, spelbegeleiding, ouderbegeleiding en sprookjes symboliek analyse gevolgd.
In 2007 studeerde ik Post HBO – Speltherapie af bij de Hogeschool InHolland. Ik heb deze studie gevolgd om kinderen met ontwikkelingsachterstand of -stoornissen, of kinderen die iets traumatisch hebben meegemaakt te helpen reguleren, en hun ouders te ondersteunen.
In 2016 de Post-HBO opleiding Spelobservatie en Sandplay bij Rino Utrecht. Sandplay – Sandtray zijn belangrijke elementen binnen Speltherapie bij Speelruimte en deze opleiding was een welkom verrijking. In 2018 bij Hechter! de opleiding Sherborne Samenspel. In 2020 Affectenregulerende Vaktherapie training bij ROER.
Ouderbegeleiding is een belangrijk deel van het therapeuthische proces. In 2015 heb ik HBO Psychosociale Basiskennis bij Con Amore afgerond. Daardoor is het gemakkelijker voor mij om ouderbegeleiding op een oplossingsgericht manier te onderbouwen. Ouders zijn er dankbaar voor.
SPELTHERAPIE
Speltherapie is psychotherapie door middel van spel, voor kinderen van ongeveer 3 tot 12 jaar. Voor kinderen met een LVB ook ouder dan 12 jaar.
Bij Speelruimte vindt deze therapie plaats in een spelkamer, waar het kind veel vrijheid krijgt om met allerlei expressiemateriaal en speelgoed te spelen. Zo kan de therapeut zien wat het kind bezig houdt en het kind helpen zijn emoties uit te spelen, te beleven en te verwerken. De therapeut volgt het kind in zijn spel, brengt onder woorden wat er gebeurt en speelt mee.
Het theoretische en praktische uitgangspunt voor Speltherapie is cliënt-gericht kinderpsychotherapie. Centraal staat dat het kind zichzelf mag zijn en zich veilig kan voelen om zijn eigenheid te ervaren. De therapeut werkt empathisch en responsief en biedt het kind de gelegenheid om nieuw gedrag te oefenen in een veilige situatie.
WAAROM SPELTHERAPIE
Spel is de belangrijkste uitingsvorm van een kind. Maar soms zit een kind ergens mee in de knoop en lukt het hem niet om daar al spelend en op eigen kracht uit te komen. Dan nodigt spelen binnen een neutrale en veilige relatie het kind uit tot expressie en beleving. Door middel van sensopatisch spel, verhalen vertellen, tekenen, schrijven of fantasie- en rollenspel kan een gebeurtenis steeds opnieuw worden nagespeeld, en in een latere fase, ook in het spel verwerkt worden. De therapeut helpt het kind om dit proces te ervaren en te verdiepen.
Sherborne Samenspel thuis (Hechting)
Sinds 2018 geef ik ook naast de Speltherapie Sherborne Samenspel aan ouders en kinderen die in behandeling zijn in Speelruimte.
Natuurlijk kunt u uw kind aanmelden voor alleen Sherborne, maar ik kies altijd om de intake gesprek en 3 spelobservaties te verrichten hier op de praktijk, zodat er duidelijkheid ontstaat over de hechtingsstijl van uw zoon of dochter, en op welke fase van de hechting zijn er happeringen ontstaan.
Er is de mogelijkheid tot een combinatie van Speltherapie & Sherborne, afhankelijke van de behoeftes van het kind en gezin.
Sandplay en Spelobservatie
Speltherapeuten gebruiken Sandtray voor observatie en contact maken met onbewuste krachten van een kind.
In 2016 heb ik de post-hbo opleiding Spelobservatie en Sandplay gedaan bij Rino Utrecht. In Speelruimte worden zand en miniaturen altijd gebruikt voor spel en spelobservaties. Die passen er bij de speltechnieken van de Post-HBO Speltherapie opleiding van de InHolland Academy (die ik heb gemaakt in 2005-2007.) 10 jaar later via deze extra opleiding verbreidde ik de contact met meerdere (onbewuste) aspecten van mijn cliënten.
Ook voor volwassen en ouders geef ik Spelobservatie via Tekenen en Sandplay.
Deze kindertherapie vorm is geschikt voor
verstoringen de sociaal emotionele ontwikkeling.
faalangst, weinig zelfvertrouwen of een negatief zelfbeeld.
echtscheiding, verlies, of bij traumatische gebeurtenissen.
adoptie of ziekenhuisopname.
wanneer een broer of zus langdurig ziek is, of speciale aandacht nodig heeft.
angstig zijn of teruggetrokken gedrag vertonen, moeite om contact aan te gaan.
slaapproblemen, moeite met school, gepest worden.
externaliserend gedrag zoals hyperactiviteit, agressie of opstandigheid.
lichte autistische stoornissen of lichte verstandelijke beperkingen, met moeite om emoties als boosheid, angst of verdriet te uiten of begrijpen.
Ook voor
kinderen die niet zelf tot spel kunnen komen.
Kinderen en ouders die samenspel kunnen gebruiken ter bevordering van de wederzijdse hechting of ter bevordering van de spelkwaliteiten van het kind.
Vraag altijd aan je verzekeraar als Speltherapie wordt vergoedt door de aanvullende verzekering.
Je mag ook bij het wijkteam informatie vragen over speltherapie.
Ik ben lid van de NVVS en geregistreerd vaktherapeut bij de SRVB - FVB .
Ook ben ik lid van de RBCZ.
Voor meer informatie kan je bellen naar de praktijk.
Als je uw naam en een bericht achterlaat dan bel ik terug.