Praktijk Holos
G.T. Ypma-Turkenburg
Weth.Frankeweg 16 II, 1098KZ Amsterdam
WAT BETEKENT HOLOS
Holos betekent alles omvattend, het geheel, en is een verwijzing naar het holisme en heelbeelden.
Holisme wil zeggen dat ik probeer om in mijn lessen, coaching en therapie de mens - dus ook het kind - in zijn geheel, d.w.z. lichaam, gevoel, verstand, aan te spreken.
Door zelf te mogen ervaren op een beeldende en creatieve manier te helen en mij compleet te voelen, ben ik zó geïnspireerd geraakt, dat ik dit nu ook wil uitdragen aan anderen.
Ik heb…
G.T. Ypma-Turkenburg
WAT BETEKENT HOLOS
Holos betekent alles omvattend, het geheel, en is een verwijzing naar het holisme en heelbeelden.
Holisme wil zeggen dat ik probeer om in mijn lessen, coaching en therapie de mens - dus ook het kind - in zijn geheel, d.w.z. lichaam, gevoel, verstand, aan te spreken.
Door zelf te mogen ervaren op een beeldende en creatieve manier te helen en mij compleet te voelen, ben ik zó geïnspireerd geraakt, dat ik dit nu ook wil uitdragen aan anderen.
Ik heb er voor gekozen om in kleine groepjes te werken om iedereen voldoende aandacht te geven.
Ik heet u van harte welkom op deze vernieuwde website,
Liefs en chi,
Trudy Ypma-Turkenburg.
Mijn naam is Trudy Ypma - Turkenburg.
Ik heb ruim 30 jaar les gegeven in dans- en bewegingstechnieken.
Ik ben gestart als gymnastiekdocent en heb daarna tal van opleidingen gevolgd gericht op dansen, bewegingsmeditatie en persoonlijke ontwikkeling, zoals Jazzdans, Intuïtief dansen, Chi Neng Qi Gong, Body-Chi en NLP. Ik ben opgeleid als tekentherapeut aan de academie Klank en Vorm voor Genezend Tekenen te Zutphen, met als specialisatie kindertekentherapeut en tekenen met en voor kinderen.
Sinds 2006 ben ik als docent, mentor, leertherapeut en huiswerkdocent verbonden aan deze opleiding. Diverse seminars gedaan op het gebied van familieopstelling onder leiding van Prof.Dr. Franz Ruppert.
In 2010 ben ik gecertificeerd bij Beeld en Brein als Beelddenk onderzoeker.
In 2012 ben ik gecertificeerd bij Kind in Beeld als jeugdtrainer in de Leren Leren Methode en gecertificeerd voor Beelddenken in bedrijf.
In 2013 de cursus Ontdekkend Leren Lezen ( OLL) gevolgd bij Dr. E. Vervaet.
In 2015 de cursus Ontdekkend Leren Rekenen (OLR) gevolgd bij Dr. E. Vervaet.
In 2015 de cursus Eerst bewegen dan Leren gevolgd bij het INPP.
In 2016 de opleiding DPRI gedaan (Onderdeel van MNRI = Masgutova Neurosensomotorische Reflex Integratie)
In 2017 RMT 1, 2 en 3 (The Rhythmic Movement Training by Moira Dempsey, ZBTC de Roode Draak)
Al deze cursussen passen bij mijn methode om de mens in zijn geheel te bekijken. De verkregen inzichten en technieken kunnen toegepast worden in mijn begeleidingswerk.
Leren Leren Methode
"Leren leren is een studievaardigheidmethode die uitgaat van je eigen talenten."
1
Leren Leren
Leren leren is een studievaardigheid, een methode die uitgaat van je eigen talenten.
Vooral beelddenkers hebben hier baat bij.
Slechts één dag (5 uur) investeren om sneller, beter en leuker te leren. Opsplitsen in twee of drie bijeenkomsten behoort ook tot de mogelijkheden.
Verbeter je cijfers en krijg weer zin in leren.
Voor alle studerende jeugd v.a. 10 jaar in het BO, VO, MBO en HBO. Geschikt bij dyslexie, AD(H)D, ASS, HB en beelddenkers.
2
WAT LEER JE
- werken met de Conceptmap
– leer hoe jouw brein werkt, hoe kan ik het beste onthouden
– krijg grip op taal en teksten met de kleurmethode
– stuur lesstof direct naar je lange termijngeheugen
– maak snel en effectief je werkstuk of boekverslag
– ervaar wat jouw eigen leerstijl is
– leer unieke geheugentechnieken
– voel je zeker en krijg weer zin in leren
– leer vertrouwen op wat je kunt
– gebruik je eigen talenten bij het leren
– kleine groepen, dus optimale aandacht
Beelddenken of visueel denken
"Wat is visueel denken"
Beelddenkers denken in beelden en gebeurtenissen en niet in woorden en begrippen.
De meeste mensen denken dat iedereen op dezelfde manier denkt. Dit is echter niet zo.
Test het eens bij jezelf. Sluit je ogen en stel je het woord vis eens voor. Talig denkende mensen zien het woord V-I-S.
Dit wordt ook wel begripsdenken genoemd.
De beelddenkers echter zien echter de vis in het water waarin hij zwemt. Ze zien zelfs de kleuren en ruiken het water.
Beelddenken Beelddenken Beelddenken
De geschiedenis
Waaraan herkennen we beelddenken
Kenmerken beelddenker
Samenhangende kenmerken
Het onderzoek
Elementen van het onderzoek
Herkenning
Gaat het soms niet zo lekker met het leren op school? Heb je het gevoel dat er meer in zit maar dat het er niet uitkomt. Is op school al op allerlei manieren geprobeerd om te helpen, maar toch komt het kind in de problemen?
Zijn er problemen zoals een zwak concentratievermogen, moeite hebben met automatiseren(…”ken je die tafels nu nog niet?”), een belabberd handschrift(…”doe je wel je best?”) en spellingfouten die niet meer kunnen? En dat terwijl de leerling zo pienter leek in de groepen 1 en 2…?
Leerkracht en ouders raken dan teleurgesteld, met als gevolg dat het zelfvertrouwen van de leerling vermindert en onzekerheid toeneemt. In zo’n situatie kan het zinvol zijn om het kind te laten onderzoeken middels een Individueel Onderwijskundig Onderzoek op beelddenken. Er ontstaat dan een beter beeld van de manier waarop het kind denkt en leert.
Met de uitkomsten van het onderzoek kunnen eventueel maatregelen door ouders en leerkracht genomen worden.
Gaat beelddenken over?
Nee! Beelddenken is aangeboren en erfelijk. Vaak is een van de ouders ook beelddenker, zonder dit te weten, en herkent deze zichzelf in de beschrijving van beelddenkers. Dat is een prettige bijkomstigheid want op die manier kan de ouder het kind beter begrijpen en helpen. Het is dus zo, dat het beelddenken generaties lang in de familie kan blijven.
Tekentherapie
Tekentherapie is bestemd voor zowel kinderen als volwassenen en geeft de mogelijkheid meer inzicht te krijgen in de eigen wijze van functioneren. Carl Jung, de psychiater, heeft in het begin van de jaren ’20 het maken van een tekening in Europa geïntroduceerd als psychisch medium. Het bleek namelijk dat bij het tekenen onverwerkte ervaringen en onderdrukte emoties onbewust aan het papier worden toevertrouwd. Sindsdien is tekenen als instrument ook door andere therapeuten, psychologen en pedagogen toegepast en verder ontwikkeld. Het analyseren van een tekening wordt tegenwoordig meer en meer als onderdeel van een therapie gebruikt.
Er wordt energetisch getekend aan de hand van opdrachten, herinneringen, of actuele situaties. Energetisch tekenen is praten vanuit je onderbewustzijn. Dit deel van je persoon kan niet gemanipuleerd worden en is dus oprecht. Het onderbewustzijn is heel puur in zijn weergave en geeft daardoor inzicht hoe diverse zaken werkelijk innerlijk beleefd worden. Er is daarom ook geen goede of foute tekening. In de tekening worden innerlijke processen, conflictsituaties en afweerhoudingen zichtbaar.
Coaching
voor volwassenen
Herken je het dat je graag iets wilt maar het lukt niet? Of loop je elke keer tegen hetzelfde probleem aan. Dan is het mogelijk dat je onbewust jezelf blokkeert. Doordat ik werk met het beeld wat je zelf tekent, schildert of samenstelt kunnen we kijken wat je onbewust tegenhoudt. Je hoeft hier overigens niet voor te kunnen tekenen. De coachsessies duren drie kwartier tot een uur. Het aantal keren is afhankelijk van het door jou gestelde doel. Voor het doel zetten we de kwaliteiten in die je wel hebt.
voor kinderen
Kinderen kunnen soms ook even niet lekker in hun vel zitten. Ze voelen iets maar kunnen dat niet vertalen naar woorden. Tekenen en creatief bezig zijn, is een uitstekend middel voor kinderen om zich te uiten. Maar ook kan het helend werken waardoor het kind weer in balans kan komen. De intake vindt plaats met de ouder(s) en daarna zal ik alleen met het kind verder werken. Het aantal keren gaat in overleg met de ouder(s).
Praktijk Amsterdam
Wethouder Frankeweg 16 II
1098 KZ / Amsterdam
Telefoon : 020-6654312
Mobiel : 06-51574016
Praktijk Onderdijk
Van Velzenstraat 53
1693 CV / Onderdijk
Telefoon : 0228-855335
Mobiel : 06-51574016
info@holos.nu