Dyslexie
Eens dyslexie altijd dyslexie?
Eens dyslexie altijd dyslexie, dit lijkt de algemene overtuiging rondom dyslexie te zijn. De meeste behandelingen zijn dan ook gericht om beter te leren omgaan met dyslexie. Maar wat als dit niet zo hoeft te zijn? Wat als dyslexie een patroon is wat je kunt behandelen?
Dit is de gedachte waar therapeut Guusje Martens van Praktijk Heel Bewust mee speelt naar aanleiding van een vraag van de ouders van een 12-jarig meisje met de diagnose zware dyslexie. Het meisje zit in groep 8 van het speciale onderwijs en leest nog op middengroep 3 niveau; ze heeft nog moeite met het herkennen van diverse letters.
Beelddenken en dyslexie
Guusje besluit zich te verdiepen in het onderwerp en leest dat dyslectici beelddenkers zijn. Beelddenkers zijn associatieve denkers en hebben het speciale vermogen om hun oriëntatiepunt door de ruimte te verplaatsen waardoor ze in staat zijn zaken van allerlei kanten te bekijken. Heel handig bij de herkenning van objecten, maar bij het herkennen van symbolen -wat letters zijn- levert dit veel problemen op. Waar een niet-beelddenker een letter alleen van de voorkant bekijkt -en dus 1 beeld heeft van die letter - zweeft de beelddenker in gedachten -zonder dat deze zich daarvan bewust is- om de letter heen en heeft soms wel meer dan 35 beelden van die ene enkele letter. Oftewel hij heeft veel foutieve beelden van die letter in zijn systeem staan. Dit veroorzaakt verwarring, desoriëntatie en bemoeilijkt het lezen.
Maar wat maakt dat de ene beelddenkers dyslexie heeft en de ander niet? Want niet alle beelddenker zijn dyslectisch, andersom lijkt het wel te zijn dat alle dyslectici beelddenkers zijn. Dat niet iedere beelddenker dyslectisch is, sterkt de gedachte van deze therapeut dat de oorzaak van (zware) dyslexie niet alleen in het beeld denken zelf ligt.
Blokkades op onbewust niveau
De therapeut vermoedt dat er bij (zware) dyslexie op onbewust niveau thema’s, innerlijke besluiten en/of verboden en overtuigingen actief zijn die de verbale ontwikkeling -op het gebied van lezen - blokkeren. Ze vraagt zich af wat er gebeurt als deze issues worden behandeld en opgelost en de cliënt leert om zijn oriëntatiepunt bij het lezen vast te zetten? Wordt de weg dan vrij gemaakt om via de “normale” weg te leren lezen?
Het resultaat In overleg met de ouders besluit Guusje de proef op de som te nemen. Het werd een interessant, intensief en leerzaam traject voor zowel cliënt als therapeut. En met het gewenste resultaat; het meisje leert lezen, ze leest nu zelfs boeken!
Kenmerk jij hetzelfde probleem of ken jij iemand die zich in een soort gelijke situatie bevindt aarzel niet en contacteer Guusje Martens om behandeld te worden. Zie haar pagina voor meer informatie https://therapeutenkompas.nl/therapeut-praktijkheelbewust.html.